fredag 6 januari 2012

Grind up your arse: there went 2011

2012 har rullat in och för att runda av det gångna året kommer jag framöver att här komma med några återblickar på dess, i mitt tycke, allra bästa plattor. 2011 var ett relativt bra musikår i största allmänhet. Men för grindcore var det ett helt fantastikt bra år: vi fick Brutal Truths End Times, Noisears Subverting The Dominant Paradigm, Gridlinks Orphan, Agoraphobic Nosebleeds split med Despise You och plattor från grindhybrider som Trap Them, Harms Way, Clinging To The Trees Of A Forest Fire och Graf Orlock. Men inga av dessa, hur fantastiska alla deras plattor än är, ligger i riktigt samma liga som plattan nedan:


Fuck The Facts - Die Miserably
2011, Relapse

Kanadensiska Fuck The Facts har med Disgorge Mexico och Stigmata High-Five, släppt ett par av grindcoregenrens, genom tiderna, allra bästa plattor, men med deras senaste alster Die Miserably, har de tagit ett par rejäla Jätten Jormkliv och, i mitt tycke, lyckats skapa ett av det senaste decenniets allra bästa metalalbum. Jag kanske överdriver en smula, men jag anser nog att Die Miserably är lika viktig för grindcoregenren och lika mångfacetterad som Brutal Truths Need To Control var 1994. Detta är monumentalt stor metal och tyvärr alltför underskattad i både press och av fans. Min stora kärlek till och uppskattning för band som Brutal Truth, Noisear och Gridlink till trots, så kommer dessa inte ens i närheten av dagens upplaga av FTF. Die Miserably är mer än bara en samling bra låtar, den har ett flöde och en soliditet som binder allt samman; en maskinlik precision och perfektion som ger en större enhet än dess sammantagna enskilda delar. Jag skulle kunna dravla på en massa om hur sataniskt bra denna platta är; hur grym gruppen är på att mixa in olika musikstilar utan att tappa fokus; hur otroligt snyggt de flikar in melodier i låtarna utan att förlora ett uns av tyngd eller skärpa; hur djävulskt bra riff de trycker in tamigfan överallt! Iställer väljer jag bara att begära detta: gör er själva en tjänst och lyssna på plattan. För oavsett om ni gillar grindcore eller inte så kommer ni, om ni över huvud taget uppskattar sjukt bra metal eller hardcore, att bli helt utrotade av Die Miserably. Plattan finns i en Deluxeversion på iTunes med en satans massa bonuslåtar, men den finns även att köp på FTFs bandcampsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar