måndag 11 april 2011

Spin the black circle

Graf Orlocks - Doombox EP
2011, Vitriol Records

Denna kartonginfattade vinyljuvel damp ned i min brevlåda idag och jag är så upphetsad att jag nästan kissar på mig. Graf Orlocks Doombox EP, utgiven på Vitriol Records är en hyllning till det sena 80-talet och 90-talets ghettofilmer och dess kanske allra mest revolutionerande teknologiska uppfinning: bergsprängaren. Detta är troligtvis den coolaste förpackningen för ett vinylsläpp någonsin: det suveräna omslaget kan - om man så önskar - vecklas ut till en klassisk boombox och i den medföljande klassiskt designade (svartvita) instruktionsmanualen hittar man bland annat linernotes och låttexterna till Doombox, vilka alla (enligt bandets säregna vana) är ordagranna stölder från olika filmdialoger. Om man sedan lägger till det faktum att en bonuscd med bandets alla tidigare cd-släpp (den så kallade Destination Time-trilogin) inkluderas så står det glasklart att detta är det bästa som hänt sedan man uppfann bacon och fotriktiga skor.

Musiken då? Ja, den är precis vad man kan förvänta sig av Graf Orlock om man känner till deras variant av rockinfluerad grind/hardcore: tunga och ofta dissonanta breaks interpunkterar svidande ilsken hardcore vilken i sin tur blästras ren av grindrens med sådär lagom slarviga blast beats. Eller ja, inte slarviga, men inte den där death metalklickiga varianten som skapas av trumtriggers. Låtarna ligger alla på omkring två minuter, vilket gör att man skalar bort allt överflöd från dem, vilket i sin tur ger en skarpare dynamik och effektivitet i musiken. Jag drar ofta paralleller till Burnt By The Sun när jag hör Graf Orlock, fast med mer punkattityd och ett mindre metaltungt fundament. Hursomhelst, grym jävla platta på precis varenda front.
Buy or die!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar