tisdag 8 februari 2011

Fixation on the darkness

Times Of Grace - Hymns Of A Broken Man
2011, Roadrunner Records

Jag har varit en dålig pojke, en riktigt dålig pojke. Jag har snoozat mer än lovligt länge på att ta mig an ett av förra årets mest omtalade metalband. Hur och varför kan vi lämna därhän och bara torrt konstatera att jag ibland är riktigt lat...och jävlig långsam.

Duon Times Of Grace består av Adam Dutkiewicz från Killswitch Engage och Jesse Leach från The Empire Shall Fall och musiken de spelar har en del gemensamt med dessa band men långtifrån allt. Man skulle kanske kunna kalla Times Of Graces musik för progressiv metalcore men det vore nog egentligen att göra musiken en otjänst eftersom den är så mycket mer än så. Vi kan nöja oss med att kalla den metal; det är lagom heltäckande. För det är också vad bandets musik är. Vi hittar på bandets debutplatta, Hymns Of A Broken Man (släppt på Roadrunner Records), generösa inslag av oerhört tight melodiös death metal a la At The Gates, In Flames etc; tung breakdownfet metalcore i bästa Killswitch Engagestil; melodiös klassisk tung metal som ofta påminner mig om Only Living Witness. Allt detta kompletterat av de båda medlemmarnas helt suveräna sång.

Denna fjorton spår långa platta är en av de gedignaste metalplattor jag hört på mycket länge, kanske på många år. Den musikaliska spännvidden, den grymma sången, de fantastiska låtarna (spana in Strength In Numbers nedan), den luftiga produktionen och det dynamiska upplägget på låtarna, både vad gäller ordningen på plattan och dynamiken inom låtarna, gör detta till en av de allra bästa metalplattorna jag någonsin hört: detta är ingen jävla överdrift! Den här plattan kan komma att bli något jag återvänder till om och om igen ända till den dag jag är för gammal för att sköta en stereoapparat eller en ipod.

Om du har Spotify kan du lyssna på plattan här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar