torsdag 10 februari 2011

Så har det alltid varit härute, ingen jävel har brytt sig om oss

Yersinia - Efter Oss, Syndafloden
2011, Black Star Foundation

Uppsalakillarna i Yersinia imponerar mäkta på sin debutplatta med sin högst egensinniga metalcore (ja, jag vet; metalcore är ett alldeles för generiskt namn på genren men det ger åtminstone en fingervisning om vad det handlar om). Här bjunkas på rejäl knogmacka av screamobesprutad modern metalcore (suck), sprängfylld med brutalt tunga riff, melankoliska melodier, vridna dissonanta partier och en god portion kuk. Musikaliskt hamnar vi någonstans där Killswitch Engage låg på Alive Or Just Breathing, dock helt befriad från rena sångpartier (alltså sång, till skillnad från skrik). Ja, just ja, sången. Jag kan inte minnas när jag senast stötte på en vokalist som Yersinias sångare Mattis. Han vrålar, ryter, gallskriker, gapar och tar i så att man blir alldeles svettig. Ofta glider sången över hela denna skala av uttryck inom samma textrad, inte sällan med en sprucket desperat ton i avslutet. Hans insats är makalös och jag misstänker att grabben brukar råka ut för svimningsanfall när de lirar live. De svenska texterna är också ett kapitel för sig. De påminner mig ibland om Jon Changs (Discordance Axis, Gridlink etc) texter, vilka snarare låter sig läsas som fritt associerade dikter än regelrätta rocktexter:

"Jag gör mina relationer trasiga
Det är det enda sätt jag vet
… bara så du vet

Har du någonsin varit rädd
innan du varit rädd för dig själv?"
Gör Ett Jävla Hål Här

De elva spåren rusar förbi i ett ilsket flöde som känns lite som ett utdraget raserianfall, dock utan att bli enformigt, formulaiskt eller oengagerande: det finns en nerv i musiken som hela tiden hålls hårt spänd. Det finns ingen risk att man nickar till eller börjar fundera på vad man ska äta till middag när man lyssnar på Yersinia. Ett stort plus är att endast ett fåtal av låtarna passerar fyraminutersgränsen vilket ger ett extra driv och fokus till plattan.

Jag har hållit ett vakande öga på detta band ända sedan jag hörde deras EP Lejonjärta (finns att tanka hem här) och med Efter Oss, Syndafloden infrias alla löften som den EP:n gav. I allra högsta grad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar