fredag 5 november 2010

Where's your god? He's in your head.

Corrosion Of Conformity COC III - Your Tomorrow 7''
2010, Southern Lord

Apropå Corrosion Of Conformity, ja. Bandet har ju gått och gjort en sorts reunion, fast då bara som trio (med Reed Mullin, Woody Weatherman och Mike Dean tillsammans igen), så som bandet såg ut då de släppte Animosity 1985. Animosity är för övrigt den enda platta jag någonsin blivit skrämd av. Nu har de alltså återförenats och spelar live (och då framförallt hardcorematerialet från 80-talet) under namnet C.O.C III. De håller även på att lira in en ny platta och har nyss släppt en sjutummare på Southern Lord, betitlad Your Tomorrow. Det nya materialet är ganska långt ifrån det som bandet ilsket kräktes ur sig på Animosity (om ni har hört Mikes sång på plattan förstår ni vad jag menar), vilken jag än idag håller som ett av de allra bästa hardcore/crossoveralbum någonsin.

Nya singeln består av två spår varav det första mestadels består av ungefär samma stonerdoftande ökenrock som bandet blivit kända för efter den katastrofala plattan Blind, med Karl Agell på sång. Det är svängigt och svettigt och Mikes numer inte särskilt kräkliknande sång passar riktigt bra. Tänk ett mindre flummigt Kyuss så hamnar ni ganska rätt. Spår två följer nästan samma vibb men har ett klart punkigare uttryck och hur mycket jag än tvekar att använda Black Flagliknelsen igen (jag verkar hitta Flaginfluenser ta mig fan i allting nuförtiden) så sitter den som en smäck. Det hela låter väldigt mycket My War/Loose Nut-eran. Vilket aldrig kan vara dåligt. På det hela en riktigt skön singel men som vanligt så är det alldeles för lite, man vill ju ha mer! Väntar med spänning på fullängdaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar