söndag 12 december 2010

Endless blockades for the pussyfooter

Slang - Life Made Me Hardcore
2010, Prank Records

Japanska kvartetten Slang har med Life Made Me Hardcore lyckats skapa 2010 års, förmodligen, allra bästa metall/punkhybridsplatta. Bandet som, enligt sin hemsida, existerat sedan 1988 spelar en sanslöst medryckande blandning som spretar åt såväl Motörhead, Entombed, G.I.S.M, Poison Idea och Skitsystem som åt mer konventionell melodiös 70- och 80-talshårdrock. Allt detta är dock rotat i djup crustig hardcoremylla där Discharge är den kanske mest vitala maskrosen. Men, det måste påpekas att det inte alls låter som Discharge. Eller Motörhead eller Poison Idea. Men det märks att det är detta man lyssnat på. Ofta. Nä, Slangs egen variant av hardcore (eller metal eller vad fan det nu ska kallas) är snarare ett helt lysande distillat av allt detta som med en alldeles perfekt kompakt men ändå grynigt luftig ljudbild, lyckas blanda gammaldags Death Metal med rock/metal och känghardcore utan att det låter schizofrent eller lika misslyckat som Mucky Pup då de försökte göra sin efterblivna rock/punk/funk/rapmetalcore.

Efter ett tiotal genomlyssningar av plattan känns den fortfarande ny och fräsch, som om det vore första gången jag hör den, och samtidigt härligt inkörd som Slayers Reign In Blood eller Clutchs Blast Tyrant: jag hittar hela tiden nya saker jag gillar med den, nya nyanser som jag inte märkt förut. Detta från en i grund och botten simpel enkel hardcoreplatta. Detta är nog fan årets bästa fynd! Jag hade aldrig hört talas om bandet tidigare trots att de funnits i över tjugo år och så blir min första erfarenhet av bandet såhär stark. Makalöst! Jag måste helt klart kolla upp bandets back catalogue och hålla ett vakande öga på framtida releaser. Kolla bara in följande låt från Life Made Me Hardcore:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar